Brudebuketten

Brudebukettene har vært kjent siden midten av 1700-tallet, men kom først riktig på mote i Frankrike på slutten av dette århundre. Deretter gikk det ytterligere et stykke tid, før de ble alminnelige i Norge.Før den tid bar bruden et fint brodert lommetørkle, som hun f.eks. hadde fått av en nærstående slektning.




Lommetørklet var opprinnelig ikke en nyttegjenstand. Man snøt nesen i fingrene og bar det kostbart utsmykkede klede fint sammenlagt i hånden som pynt. Det hadde betydning i kjærlighetslivet som symbol ; dels på noe sammenbindende dels som noe avvergende mot ondskap.




På 1600-tallet ble det brukt som ekteskapspant og som gaver ved bryllupet. Først på slutten av 1800-tallet ble det vanlig å bære en brudebukett som håndbukett.

Se bryllupsfoto




De første håndbuketter var små faste kavalerbuketter, og de avløste beltebukettene, som hadde vært vanlig fra 1830'erne. Før den tid, var brudebuketten festet til brudens kjoleleiv som en brystbukett. I de første årtier av det 20. århundre var det fint å velge en brudebukett, fordi den simpelthen kun skulle bestå av noe dyrt, som regel langstilkede roser.
Blomstenes betydning
Før i tiden var det viktig, å kjenne blomstenes betydning. Både som giver og mottager. Især var det en god idé, hvis man ville unngå sladder i de små byene. Man kunne gjerne gi en liten blomst til den man hadde tapt sitt hjerte til, uten at noen oppdagede det.Hva betyr antallet roser?
1: Du er alt for meg 2: Jeg vil reise bort med deg 3: Jeg vil dele fremtiden med deg 4: Jeg ser opp til deg 5: Jeg vil gjøre alt for deg 6: Jeg tror ikke på dine løfter 7: Jeg elsker deg 8: Jeg er din for evig 9: Jeg vil ikke ha andre enn deg 10: Vil du gifte deg med meg?




Hvilken betydning har fargen?
Lysegul: Tro og lojalitet
Mørk gul: Svik og sjalusi
Grønn: Glede og vennskap
Purpur: Stolthet
Mørkerød: Savn og lengsel
Lilla: Lykke og hell i livet
Hvit: Ren og jomfruelig
Oransje: Søt og deilig
Gul: Du er lykken i mit liv
Blå: Troskap
Rød: Kjærlighet og glede
Rosa: Forelskelse og troskap
Lysfilla: Beundring
Rød, hvit og blå: Frieri 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Invitasjoner - hvem er du?

Brudens sider